Porty rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Branża morskiego transportu od długiego czasu miała problem nieodpowiednio podawanej wagi przyjmowanych kontenerów. Na nieszczęście spora część spedytorów nie przywiązywała do tego wagi, a będzie to miało naprawdę duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa przewozów morskich. Nieduże nawet odchylenia w wadze mogą się przy kilkunastu tysiącach kontenerów wzmacniać, sprawiając poważne problemy ze stabilnością, a niekiedy nawet utonięcia. Z takich też powodów od długiego czasu prowadzone były intensywne prace nad uporządkowaniem tej kwestii, lecz ze względu na ogromne koszty nie dawało się ich zakończyć z sukcesem. Dopiero niedawno wypracowano porozumienie, w oparciu o które wszystkie kontenery ładowane na statek muszą zostać precyzyjnie zważone. Te regulacje prawne zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2016 roku, a nieprzestrzeganie ich będzie się wiązało z odpowiednimi konsekwencjami. Przymus weryfikacji wagi kontenera spoczywa na tym, kto go nadaje, dlatego też musi on przypilnować tego, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają pełne prawo odmówić załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Terminale kontenerowe zaczęły ważenie kontenerów morskich

Bieżące przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych przy pomocy dwóch odmiennych metod. Pierwsza z nich to zważenie kompletnego zapakowanego i zamkniętego kontenera, zaś druga to ważenie wszystkich ładunków razem z opakowaniem i posumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza technika jest dużo szybsza i wygodniejsza do wykorzystania, jednak wymaga zakupu certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. W chwili aktualnej raptem część portów w Polsce ma takie możliwości, ale nadal nie będzie w nich szans na obsługę każdej jednostki. Z takich też powodów cały czas duża część weryfikacji wag odbywać się będzie musiała u nadawców, w siedzibach firm które się zajmują załadunkiem. W nadchodzących latach są oczywiście w planach tego typu inwestycje, lecz sprawa nie będzie jedynie dotyczyć kupna kolejnego urządzenia, ale także wprowadzenia zmian związanych z organizacją pracy na terenie portu. Przykładowo port w Szczecinie posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługą kontenerów, a dodatkowo oferuje możliwość zważenia ich przed załadunkiem.